Review: Krach – Kompakt Disk EP

De oplettende bezoeker had het wellicht al door: Stofwolk is fan van Krach. We ontdekten de band betrekkelijk laat, op de afgelopen Popronde in Groningen, maar de liefde groeide snel. De boys waren zo vriendelijk een gratis EP op te sturen en die blaast nu dus door de speakers. Na de eerste paar maten is het al duidelijk waarom de band de afgelopen maanden zoveel momentum heeft, de eretitel Serious Talent meekreeg van 3fm en Eric Corton de band plugt waar hij maar kan. Opener Do The Wave Now overtuigt direct door de volwassen klinkende productie.  Het is natuurlijk flauw om de EP het label ‘krachtig’ te geven, maar ik kan bijna niet om de term heen. De pompende bas, drum en moddersynth vinden hun tegenhanger in een vrolijke slaggitaar die het nummer van de juiste upbeat sfeer voorziet. Na een halve minuut wordt ook een koebel geïntroduceerd die zó op de nieuwe plaat van De Staat zou kunnen. Is dit de invloed van co-producer Torre Florim? Het hoge zanglijntje maakt het nummer af: een lekkere partytrack is geboren. Het blijkt slechts een opmaat te zijn voor het echte werk. De single And So I Do A Little Dance trapt af met opnieuw een verwijzing naar De Staat.  Maar ook dEUs komt voorbij, Goose (ten tijde van Bring it on)  is nooit ver weg en we bespeurden zelfs wat Radio Infinity. Bij navraag bleek dat overigens totale onzin te zijn, de band had nog nooit van deze Belgen gehoord. Misschien lag het aan een zin van het refrein die ik niet meer uit mijn hoofd krijg: I keep transmitting, but your transistor can not receive. Het laatste nummer, Music Tool, voelt hierna als een elektronisch toetje. Hoe dan ook mag het duidelijk zijn: Krach wil een feestje vieren. De energie spat van de plaat en wij kunnen dan ook niet wachten tot we Krach weer live gaan meemaken. Gelukkig gebeurt dat snel genoeg; de mannen spelen 27 oktober in de 013 in Tilburg. Voor dit concert zijn nog twee kaarten te winnen! Het enige dat je hiervoor hoeft te doen is ons volgen op twitter en de tweet over het concert te retweeten. Liken en delen op facebook mag ook. Hieronder nog even een voorproefje van wat je kunt verwachten de 27e en hier kun je de EP bestellen volgens het Pay What You Want-principe.