Urban sightseeing: Calatrava ontwierp het meest elegante station van België

In september vorig jaar werd na elf jaar bouwen het vernieuwde station Luik-Guillemins geopend, de zoveelste prachtige creatie van de Spaanse architect Santiago Calatrava . Voor Stofwolk dus hoog tijd om er eens een recreatief kijkje te nemen. De trein vanuit Maastricht doet er ongeveer een half uur over. We boemelen door het bekende Waalse landschap met verlaten industrie, verpauperde dorpjes en een grote bierbrouwerij. Luik lijkt geen uitzondering op het troosteloze buitengebied. Tot de trein het station Luik-Guillemins nadert. Een witte rots in de branding. Of eigenlijk andersom, want het bouwwerk lijkt de vorm van een golf te hebben. Een golf die over het station heen stroomt.

Het mag dan ook geen verrassing heten dat Calatrava (1951), net als die andere beroemde Spanjaard,  zijn inspiratie uit de natuur zegt te halen. Ondanks dat het station midden in de stad ligt, wilde de ontwerper de stad niet scheiden. Integendeel, een bindend karakter had Calatrava bij het ontwerp voor ogen. Dit heeft hij geprobeerd tot uiting te brengen door de zijkanten open te laten en zo twee stadsdelen te binden. Dit dient men niet letterlijk te nemen, aangezien aan de achterkant van het station een heuvel ligt. Niet alleen figuurlijk is Calatrava een bruggenbouwer, hij heeft zijn sporen inmiddels wel verdiend met de letterlijke betekenis van het woord. Drie voorbeelden hiervan zijn onder andere te zien in Haarlemmermeer. Ook in Luik staat een brug van zijn hand om het station te verbinden met de nabijgelegen snelweg. Zijn ervaring bij het ontwerpen van bruggen is goed zichtbaar in het Waalse station. De overkapping wordt over een lengte van 190 meter, van de totale 410 meter, niet ondersteund. In deze 190 meter zit ook het hoogste punt van de golf, zo’n 40 meter hoog.

Na de ogen flink de kost te hebben gegeven, keerden we weer huiswaarts. Het vierde treinstation uit de hoge hoed van Calatrava (na Zurich, Lyon en Lissabon) achter ons latend. We begrijpen ondertussen dat het woord ‘elegant’ niet voor niets vaak opduikt wanneer men iets leest over de ontwerpen van de Spanjaard. Want hoewel de omgeving bijna afbreuk doet aan Calatrava’s creatie, en ook het prijskaartje (445 miljoen) niet echt sierlijk was, kan zonder twijfel worden gesteld dat station Luik-Guillemins het meest elegante station van België is. Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden, hier een Prezi en een zelfgeschoten  ‘documentaire’ (1:01).

tekst & foto’s: Jorgen Trommelen
film: Maarten Kuijken

Advertenties

0 Responses to “Urban sightseeing: Calatrava ontwierp het meest elegante station van België”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s




© Molkenboer
Achter de/het schermen is Stofwolk druk bezig met een vernieuwde lay-out en een flinke uitbreiding van de redactie. Grande opening: 1 februari!

Laatste tweets

Klik hier om dagelijks de laatste artikelen van Stofwolk in je mailbox te ontvangen.

Doe mee met 8 andere volgers

Populaire berichten

Advertenties

%d bloggers liken dit: